Door en voor mensen met een visuele beperking en hun omgeving Of and for visual impaired people and their social environment | |
BIJEENKOMST KATINKA SLUMP OP DE
AIL - 10 november 2009 Thema: rechtspositie van ouders (met korte
aanvulling onderwijsinspectie) Katinka
begint de bijeenkomst met een korte toelichting op het ontstaan en de partners
van 5010 (http://www.50tien.nl/). In
weekbrief 36 heb ik daar uitgebreid aandacht aan besteed (goed om dit nog eens
te lezen). In het kort komt het neer op: 5010 is een
samenwerking van de organisaties voor ouders in het onderwijs LOBO, NKO, OUDERS & COO en VOO en organisaties voor
leer-, gedrags- en ontwikkelingspro-blemen en handicaps, Balans en CG-RAAD (d.w.z. de rugzaklijn). Dit brede samenwerkingsverband geeft een groot draagvlak en bundelt de
expertise om te voorzien in de vragen van ouders. Rechten
van ouders
Als
het niet goed gaat op school kunnen ouders terugvallen op:
Let
op: ouders zijn alleen gesprekspartner als zij kennis van zaken hebben! Als
ouders op zoek zijn naar een andere school (o.a. zij-instroom)
Onderwijsinspectie De
onderwijsinspectie behandelt géén klachten, maar ontvangt wel signalen, een
uitzondering vormden de klachten die aan de vertrouwensinspecteur voorgelegd
kunnen worden. Meerdere signalen over een school kunnen leiden tot een
onderzoek. Het is dus altijd zinvol als ouders zaken melden. De
vertrouwensinspecteur heeft een bijzondere toezichtstaak toebedeeld gekregen
die is vastgelegd in de WOT en onderwijswetgeving9. Sinds 1999 kan
er onderzoek worden gedaan naar klachten over ‘Seksuele intimidatie en seksueel
misbruik’, sinds 2004 naar ‘Fysiek en psychisch geweld’ en sinds 2005 naar
‘Discriminatie en radicalisering’. Scholen, ouders, studenten, leerlingen,
leerplicht-ambtenaren en anderen kunnen bij het Loket Onderwijsinspectie
terecht met vragen over het toezicht in het algemeen, over kwaliteit van het
onderwijs, over de werkwijze van de inspectie of over de website van de
inspectie (http://www.onderwijsinspectie.nl/nl/home). In
de bijeenkomst van Katinka werd gesproken over het feit dat scholen afgerekend
worden op resultaten. Een paar dagen na deze bijeenkomst was er met 5010 een
deskundigheidsbijeenkomst met de onderwijsinspectie en daar kwam het volgende
uit: Leerlingen met een handicap of stoornis
tellen niet mee in de bepaling van de onderwijsresultaten. De school moet ze
dan wel speciaal op hen gericht onderwijs aanbieden. Er zijn
ook leerlingen zonder rugzak die minder goed meekomen, die wel meetellen
bij het berekenen van de resultaten van een school. Zo worden scholen gestimuleerd
om minder goed presterende kinderen zodanig onderwijs te geven dat zij beter
gaan presteren. Iedere school heeft leerlingen die zwak presteren of juist
uitmuntend. Een school moet zorgen dat alle leerlingen naar vermogen kunnen
presteren. Als de resultaten van een school achterblijven bij andere,
vergelijkbare scholen, dan moet er werk van gemaakt worden om ze te verbeteren.
Als dat een jaar zo is, kan er nog sprake zijn van toeval. Maar als de totale opbrengsten meerdere
jaren achterblijven, is er meer aan de hand. De school krijgt dan aangepast
toezicht van de inspectie. Zie
hiervoor: http://www.onderwijsinspectie.nl/nl/home/over-ons/Vragen/Hoe-beoordeelt-de-inspectie-scholen-met-veel-rugzakleerlingen NOTEN 1
De
laatste 20 jaar is er veel veranderd in de ‘posities’ om de kinderen heen. Voor
die tijd bestonden de schoolbesturen uit ouders. Nu zijn het managers/bestuurders.
Niet het onderwijs is hun inspiratiebron, maar de vraag: hoe kan ik mijn school
het beste op de kaart zetten? De overheid heeft de bevoegdheden afgestaan aan
de besturen. Tegelijkertijd hiermee is een ‘verkeerd’ beeld ontstaan over
ouders als zouden deze lastig en veeleisend zijn. Voor de Wet
medezeggenschap op school zie: http://wetten.overheid.nl/BWBR0020685) 2
Volgens
artikel 26 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens heeft iedereen
recht op onderwijs (http://www.minbuza.nl/nl/Onderwerpen/Mensenrechten/Mensenrechten_en_internationale_organisaties/Verenigde_Naties/Universele_Verklaring_van_de_Rechten_van_de_Mens) 3
De
Wet op het Primair Onderwijs (Wpo) die dateert uit 1981 is te vinden op: http://www.wetboek-online.nl/wet/Wpo.html en de Wet op het Voortgezet Onderwijs (Wvo)
uit 1963 kun je inzien op: http://www.wetboek-online.nl/wet/Wvo.html Of via http://wetten.overheid.nl/BWBR0003420
en http://wetten.overheid.nl/BWBR0002399 4
Artikel
8 (lid 1) luidt: Het onderwijs wordt zodanig ingericht dat de leerlingen een
ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen. Het wordt afgestemd op de
voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen (http://www.wetboek-online.nl/wet/Wpo/8.html) 5
Wet
op Expertise centra, zie: http://wetten.overheid.nl/BWBR0003549 6
Iedere
school geeft een eigen schoolgids uit. Daarnaast geeft het ministerie van OCW
ieder jaar twee onderwijsgidsen uit. Een gids voor het primair onderwijs (po)
en een gids voor het voortgezet onderwijs (vo). De gidsen helpen ouders met het
maken van een schoolkeuze en het contact met de school. Verder informeren de
gidsen over schoolvakanties, de examens en rechten en plichten van ouders en
leerlingen (van iedere onderwijsgids komt een exemplaar op de AIL te liggen). Deze
gidsen zijn niet te bestellen, maar wel te downloaden via: http://www.minocw.nl/onderwijs/391/Informatie-voor-ouders.html
·
Onderwijsgids
PO 2009-2010 ·
VO-gids
2009-2010 7
Meer
informatie over het leerlingdossier staat op: http://www.minocw.nl/actueel/nieuwsbrief/artikel/708/het-leerlingdossier.html Scholen moeten ouders
adequaat informeren inzake onderwijskundig rapport over hun kind: http://www.cbpweb.nl/documenten/med_20090609_basisscholen.shtml?refer=true&theme=green 8
Informatie
over het geven van inzage in persoonsgegevens (dus ook medisch dossier) kun je
vinden op: http://www.cbpweb.nl/documenten/inf_va_inzage_persoonsgegevens.stm 9
WOT
staat voor Wet op onderwijstoezicht, zie: http://www.st-ab.nl/wetten/0723_Wet_op_het_onderwijstoezicht.htm |